Monday, January 12, 2015

Sambal Tumis Udang Petai

Sesi persekolahan 2015 bermula hari ni. Aku cuti lagi..teman Dina on her 1st day jadi budak sekolah menengah..ye la tu. Padahal alasan nak cuti je tu hehe. Pagi2 hantar Qiqi dulu ke sekolah. Kemudian settlekan dokumen2 yang diperlukan Dina untuk pendaftaran Sekolah Menengah. Hari ni mula sekolah hari ni la baru mak dia sibuk buat sume2 tu..mak dia ni memang suka buat kerja last minute. Macam satu kepuasan gitu..walau hakikat sebenarnya adalah KALUT!

Tapi, Walaupun kerja last minute aku akan sentiasa pastikan yang terbaik untuk puteri2 kesayangan aku. Hari ni aku masak simple je. Dah memang masakan aku sume simple pun..haha. Memandangkan Dina bersekolah sebelah petang, awal2 lagi aku dah defrostkan udang. Hari ni mama masak Sambal Tumis Udang Petai ye anak2..Sambal tumis ni ikut cara mak aku masak. Guna cili merah instead of cili kering. Sedappp..!!!


Bahan2nya :

1 labu bawang besar - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
6-7 tangkai cili merah - dikisar
1 kiub belacan - dikisar
3 papan petai
15 ekor udang (buang kulit tinggalkan ekor je)

Cara membuatnya :-

1. Panaskan sedikit minyak.

2. Goreng petai sekejap. Angkat dan ketepikan.

3. Goreng udang sekejap. Agak2 dah merah, angkat dan ketepikan.

4. Tumis bahan2 kisar hingga naik bau. Masukkan gula dan air asam jawa.

5. Masukkan sedikit air dan perasakan dengan garam secukupnya. Siap..!!!

No comments:

Post a Comment