Sunday, January 11, 2015

Daging Goreng Kunyit


Hari ni hari minggu..stok dalam fridge dah habis so pepagi aku dah ke Pasar Ahad kat Stadium Shah Alam dengan hubby. Mak aii..ramainya pengunjung mungkin sebab besok dah mula balik sesi persekolahan seperti biasa. Selesai belanja apa2 yang patut aku singgah rumah Tok Mie untuk ambik Qiqi. Bercuti sakan si Bulat nih..

Aku sampai kat rumah dah pukul 11.00am. Memandangkan 12.00pm nak kena keluar lagi menghantar si Nuyo pegi keje jadi aku decide untuk masak lauk yang paling simple dan seperti biasa Dina yang masak nasi. Hari ni aku masak Daging Goreng Kunyit. Daging ni digoreng bersama dengan lemak.. org kelantan cakap 'Lemak Sello'. Makan dengan nasi panas..pehhh!!! mmg sedap. Tak payah tambah2 lauk lain dah.. Jom tengok resepinya.

Bahan2nya :-

Daging dan Lemak - dipotong kiub
Serbuk Kunyit
Garam
Bawang Besar - dipotong bulat
Cili Merah - dipotong serong

Cara membuatnya :-


1. Daging dan Lemak di perap bersama garam dan serbuk kunyit.


2. Panaskan kuali, masukkan daging yang telah diperap. Perlahankan api dan biarkan daging empuk.


3. Setelah daging empuk, masukkan sedikit minyak, bawang dan cili merah yang dah dipotong. Goreng sekejap.


4. Dah siap...jemput makan semua.


No comments:

Post a Comment